2012. január 20., péntek

Tigris Erő

   


Az alábbi, Benita Cantienivel készült riportban sok hasznos információ olvasható pl. a CANTIENICA®- Medencefenék-tréning és más medencetréningek közötti különbségekről!
A cikk 2011. szeptemberében jelent meg a svájci 'newsage' magazinban a legújabb CANTIENICA®- Medencefenék-tréning DVD megjelenése apropójából.

"Tigris Erő
Az életerős, aktív medencefenék

15 évvel ezelőtt Benita Cantieni felhagyott az újságírással, hogy továbbfejlessze a CANTIENICA® - Testtartásjavító és Alakformáló módszert. A medencealapi izomzat központi szerepet játszik módszerében. Első könyve, az 1997-ben megjelent „Tiger Feeling – Das sinnliche Beckenbodentraining für sie und ihn” (magy. CANTIENICA®-Medencefenék-tréning nőknek és férfiaknak, Bioenergetic Kiadó, 2005.) igazi fellendülést indított a témában. Azóta 16 könyvet írt a testfejlesztés témakörében és előkészületben a 17. A 62 éves svájci születésű Benita Cantienivel a  svájci ’newsage’ magazin beszélgetett nemrégiben megjelent DVD-je kapcsán.

Legújabb DVD-je a „Tigris Erő – A tökéletes medencefenék-tréning” címet viseli. Ez azt jelenti, hogy nem minden medencefenék-tréning jó?
Sokszor sajnos a tréning a mennyiségről és nem a minőségről szól. A rosszul értelmezett medencefenék-tréning több kárt okoz, mint hasznot. Manapság szinte minden fitneszteremben, sőt legújabban még az erőedzéseken is azt hallani, hogy „feszítse meg a medencealapot”. Mégis nagyon kevesen tudják csak, mit is kell csinálniuk.

Én azt ismerem, hogy „vizeletürítés közben a vizeletsugár megszakítása”.

Így csak a záróizmokig jut el. Ennek a testnyílásokat körülvevő izomgyűrűnek nyitó és záró feladatokat kell ellátnia. Mindkettő egyaránt fontos. A helytelenül, vagy túl erősen edzett záróizmok elfelejtik lazító és nyitó képességüket, görcsössé válnak. Ez aranyérhez vezethet. Nőknél előfordulhat, hogy annyira beszűkül a hüvelybemenet, hogy közösülés közben fájdalom jelentkezik. Jógázóknál nagyon gyakori. És ha már a jóga és a medencefenék kapcsolatánál tartunk: amikor levegő kerül a hüvelybe fejjel lefelé végzett jógagyakorlatok közben, akkor az szinte mindig a rosszul értelmezett medencefenék-tréning eredménye.

Ez jógázás közben tényleg előfordul. De hogyan kell helyesen végezni?
Az én módszerem célirányosan a ’Musculus levator ani’-t edzi. Ez a legbelső medencealapi szint, mely legyezőszerűen és kétoldalt szimmetrikusan elhelyezkedő izmokból áll. Az edzett ’levator ani’ erőteljes izomtálként helyezkedik el a kismedencében. Fent tartja a szerveket a hasüregben és karmesterként irányítja a medencemozdulatok zenekarát, azaz a medenceízületeket, az ágyéki csigolyákat, a csípőízületet, a térdet…

Várjunk csak, a térd a medencéhez tartozik?
Az emberi testben minden mindennel összeköttetésben van. Az én tréningjeimen, a ’levator ani’ érzékelésére és megtapasztalására irányuló ún. kontaktgyakorlatok nagyon gyakran a lábfejtől indulnak. A talajt „megbökő” sarokból olyan izmokat összekapcsoló láncreakció indítható, mely a medencéhez jut, végighalad a gerincen, egészen a fejtartásig.

Ezt ki kell próbálnom!
Üljön a szék szélére, és helyezkedjen el pontosan a két ülőgumóra igazodva. A két lábfej csípőszélességben és egészen lágy V-tartásban. A sarkak pontosan a térd alatt, a térdkalács egyenesen előre néz. Most képzelje el, hogy a lábujjait meghosszabbítja előrefele, a sarkait pedig hátra. Amikor teljesen laza a lábfej, „bökjön” egyet a talajba finoman a bal lábbal– a sarok közepét és a nagylábujj alapízületét egyszerre nyomja le. Majd a jobb lábbal. Csak ennyi, nem mozog semmi más…

Tényleg! Érzek valamit a fenekemnél!
Az a ’levator ani’.

Az nem a fenék?
Feszítse meg a fenekét, jó erősen, és próbáljon ismét a talajba bökni a talppontokkal.

Így már nem megy.

Hogyha ellazítja a farpofákat és még egyszer megpróbálja, ismét menni fog.  Ez a bizonytalanság sokaknál megjelenik, amikor első alkalommal találkoznak a belső medenceizmokkal. A ’levator ani’ aktiválásával összehúzható a két ülőgumó, és a medence alul szűk, felül tág lesz. A mélyen fekvő csípőizmok is részt vesznek ebben a mozgásban. És a ’levator ani’ így ténylegesen megemeli a feneket is. A külső farizmok megfeszítésekor mindig előrebillen a medence és megszűnik a kapcsolat a ’levator ani’-val.

Ez így elég fáradtságos. Hol marad az érzékelhetőség, amit Ön ígér?
Az én fejemben több oldala van az érzékelésnek. A test megtapasztalása már önmagában is érzékelhető. Saját testünk újfajta, részletekbe menő megközelítése. Az emberek általában nagyon lelkesek, amikor olyan izmokat fedeznek fel, melyekről korábban azt sem tudták, hogy saját testük részét képezik. A medence az egyenes járás alapja. A medence olyan alaptónust és könnyed érzést biztosít testünknek, hogy az önmagában szintúgy az érzékelés része és elvarázsol. A mélyizomzat segítségével könnyed lesz minden mozdulat, innen ered a ’Tigris Erő’ cím. Aki ténylegesen a gerincfeszítő izmokból indítja a mozdulatait, az a macskák rugalmasságát tudhatja magáénak. És legvégül a hiteles medencefenék-tréning javítja a szexuális érzékenységet is, növeli a szexuális vágyat. Az izmokba ágyazott idegek annál élénkebben reagálnak és annál jobban vezetik az információkat, minél aktívabbak maguk az izmok. A ’pudendus ideg’   „fő izma” a levator ani’. A ’pudendus ideg’ a női és férfi nemi szervekkel áll összeköttetésben.

És mit ért Ön „intenzív tréning” alatt? Mennyi időt kell rászánni  a tréningre?

Az első három hét lehet, hogy kemény lesz. Onnantól kezdve sok embernél beindulnak az automatizmusok. Valójában ez a tréningem célja: fontos, hogy minden lépés, minden mozdulat automatikusan a mélyizomzatból induljon. Így már önjáró lesz a tréning, a gyakorlóteret pedig a mindennapok biztosítják. Javaslom, hogy aki a mozgékonyságát, erejét szeretné fokozni, és intenzívebb élményekre vágyik, az hetente egy-két órát edzzen.

Ezt Ön is következetesen így csinálja?
Igen, lassan 20 éve, és egyre fokozódó lelkesedéssel. Minden edzés alkalmával új kapcsolatot, nagyobb mozgékonyságot és újabb boldogságot fedezek fel a testemben. A módszerem segítségével teljesen panaszmentes állapotba kerültem a súlyos ízületi artrózis és rendkívül nagy fájdalmakkal járó közepesen súlyos gerincferdülés állapotából. A test ezt nem felejti el. Mozogni akar.

És mindezt a medencefenék-tréninggel érte el?
Az a medence biztosítja az egészséges test alapját, mely stabil és mozgékony! Az egyenes tartás és a gerinc egészsége a medencéből indul. A váll és az arc csak akkor tud ellazulni, ha az alap – a medence -, szilárd alapokon áll és rugalmas. A medence így segíti a testtartást lazítás és meditáció közben is. Sokan arról számolnak be, hogy a medencealapnak hála gyorsabban kerülnek meditatív állapotba és hosszabb ideig képesek benne maradni ebben az állapotban.

Mindezt megtanulhatom a DVD segítségével?

Igen, van rajta egy kíméletes, lassú tempójú 20 perces program kezdőknek, akik első alkalommal próbálják a testedzés ezen formáját. Aki már megbarátkozott a mélyizomzattal, az áttérhet a 40 perces haladó programra – ott már valóban rátérünk a lényegre. A DVD-t a hétköznapokra idealizált rövid gyakorlatsorok zárják."

A német nyelvű DVD megrendelhető Svájcból, ITT!
Ára: 29,90 EUR + postaköltség